sekadar sebuah catatan

Ya encik polis nak apa?…

leave a comment »

Dalam bising-bising auntie cleaner vakum karpet, tiba-tiba Wanti, admin assistant ofis aku datang ke meja aku dalam keadaan kelam kabut.

“Encik Irwan, polis nak datang geledah ofis, kita kena keluar,” kata dia kelam kabut.

“Hah?” aku tanya dia sebab tak dengar. Wanti cakap laju sangat dan bising bunyi vakum cleaner tu buatkan aku lagi tak dengar.

“Polis datang,” kata dia sambil cepat-cepat pegi ke mejanya untuk kemas barang.

Aku terus bangun nak menuju ke ruang depan ofis sambil lihat ke arah pintu masuk dan tempat tetamu menunggu.

“Takde pun?” aku cakap pada Wanti.

“Diaorang kat HQ tapi nak datang sini… diaorang ada waren geledah,” jelas Wanti.

“Biarlah diaorang geledah… boleh jugak diaorang kemaskan pintu yang baru buka tu,” aku cakap pada Wanti.

“Ish… cepat la… nanti diaorang datang,” gesa Wanti. Dalam masa yang sama aku lihat Azwa, Syukree dan Bayu melintasi aku dan terus keluar.

“Eh! semua keluar ke?” aku tanya.

Tak banyak cakap aku ambik beg dan terus keluar. Sampai bawah, aku ajak diaorang semua minum di satu gerai yang kami namakan gerai Perlis. Kemudiannya aku sms boss aku.

Tak berapa lama kemudian, boss aku call dan bagitau semua sudah selesai dan boleh naik ofis.

“Sekejap je? Apsal tak lama-lama?” aku bertanya.

Semua tak jawab dan terus naik ke ofis. Bila di ofis baru aku tahu kenapa encik-encik polis seramai lima orang. Seorang beruniform dan empat lagi berpakaian biasa (mungkin empat orang ini mahu memperagakan baju-baju yang mereka miliki, tapi aku pasti mereka tak memiliki t-shirt CAP AYAM).

Encik-encik polis seramai lima orang itu datangnya dari balai polis Sentul. Kenapa jauh sangat datangnya, kan dah rugi duit minyak. Suruh je la encik-encik polis dari balai polis Brickfields datang, diaorang boleh naik motor sambil buat aksi ala mat rempit atau jalan kaki saja.

Khabarnya, diaorang pergi ke HQ KeADILan kerana mahu mengeledah ofis Tian Chua berhubung gambar super impose yang teramat teruk hasil kerjanya itu yang menunjukkan seorang pegawai kerajaan yang mempunyai nama hampir sama dengan Razak Baginda seperti kata Amy saksi kes pembunuhan Altantuya.

Amy pernah berkata di dalam Mahkamah Tinggi Shah Alam, bahawa Altantuya pernah menunjukkan sekeping gambar beliau sedang makan malam di sebuah restoran di Paris bersama Razak Baginda dan seorang pegawai kerajaan Malaysia yang mempunyai nama hampir sama dengan Razak Baginda.

Amy tak pula bagitau yang nama itu sama pada Razak atau Baginda. Jadi tak tau lah siapa yang dimaksudkan. Tapi ramai orang cakap itu Najib Razak. Ini berdasarkan apa yang orang cakap termasuk orang-orang kampung. Siapa ntah mamat bernama Najib Razak ini, ada sesiapa kenal?

Berbalik kepada gambar super impose yang teramat teruk hasil kerjanya itu. Setelah gambar super impose yang teramat teruk hasil kerjanya itu tersiar di blognya Tian. Maka adalah bangang-bangang dari Umno yang terlebih pandai membuat laporan polis.

Dan khamis lepas, datang lah polis menyiasat berhubung gambar super impose yang teramat teruk hasilnya kerjanya itu. Polis datang ke HQ KeADILan untuk menyoal Tian.

Kemudian, Isnin lepas, Tian telah ke Suruhanjaya Multimedia, juga untuk memberi keterangan berhubung gambar super impose yang teramat teruk hasilnya kerjanya itu.

Hari ini polis nak geledah pulak. Gambar itu adalah gambar super impose yang teramat teruk hasil kerjanya itu, kenapa nak geledah. Mintak saje lah. Ke takut gambar betul ada? Kalau ada apa salahnya kita tengok ramai-ramai dan boleh kita tau siapa pegawai kerajaan Malaysia yang dimaksudkan oleh Amy itu.

Dan yang takut sangat gambar tu kenapa? Kata “Tak kenal Altantuya”. Kalau tak kenal, rilek-rilek sudah sambil dengar lagu Ziana Zain. Ok?

Chow!

Written by irwanmuhammadzain

August 21, 2007 at 9:35 am

Posted in politik

Leave a Reply

